gecce-

D Vitamini ile ilgili Efsaneler Neler?

Bu makalede

Paylaş

D VITAMINI ILE ILGILI ANA EFSANELER: EKSIKLIKTEN NASIL ŞÜPHELENILIR VE AŞIRI DOZ NASIL ÖNLENIR

SAĞLIKLI, GÜÇLÜ VE ENERJIK OLMAK IÇIN HAYATI FIZYOLOJIK SÜREÇLERI HAREKETE GEÇIREN VITAMINLERE IHTIYACIMIZ VAR. BUNLARDAN BIRI OLAN D VITAMINI INSAN VÜCUDU TARAFINDAN KENDI BAŞINA ÜRETILEBILME ÖZELLIĞINE SAHIPTIR. PEDIATRIK ENDOKRINOLOG VE SEEDS ÇEVRIMIÇI BESLENME VE HORMONAL SAĞLIK OKULUNUN KURUCUSU YULIA SIDOROVA, BU EŞSIZ MADDEDEN VE ONUNLA ILIŞKILI EN YAYGIN EFSANELERDEN BAHSEDIYOR.

D VITAMINI: INSANLAR IÇIN NEDEN BU KADAR ÖNEMLI?

Bu mikro elemente “vücudun iletkeni” denir çünkü tüm sistem ve organların işleyişi üzerinde güçlü bir etkiye sahiptir. Önemli sağlık göstergeleri de buna bağlıdır:

 
  • dokulardaki kalsiyum ve fosfor içeriği, çünkü bu elementler D vitamini olmadan emilmez;
  • iskelet sisteminin mineralizasyonu;
  • Kemik büyümesi;
  • nöromüsküler iletim;
  • bağışıklık.

Bu nedenle D vitamini seviyenizi takip etmeniz önemlidir.Aşağıda size bir eksiklikten nasıl şüpheleneceğinizi ve aşırı dozu nasıl önleyeceğinizi anlatacağız.

Ayrıca raşitizm gelişimini ve nöbet oluşumunu önlediği için bebekler için oldukça önemlidir. Yetişkinler için osteoporoz ve osteomalazinin önlenmesi için reçete edilir (bu hastalık kemik dokusunun gücünü azaltır).

 

EFSANE 1. D VITAMINI ÜRETMEK IÇIN IHTIYACINIZ OLAN TEK ŞEY GÜNEŞ VE DOĞRU BESLENMEDIR.

Nitekim D vitamini güneş ışığının etkisi altında dokularda sentezlenir ve bazı besinlerde de bulunur. Karmaşık biyokimyasal dönüşümlerin bir sonucu olarak madde, daha fazla metabolizmaya dahil olan kalsitriole dönüştürülür. Yaz aylarında bronzlaşmak ve sağlıklı beslenmek bu elementin gerekli rezervlerini oluşturabilir mi?

UV IŞINI

Gerekli miktarda D vitamini elde etmek için yalnızca doğal faktörlere güveniyorsanız, güneşte ne kadar zaman geçirmeniz gerektiğini söylemek çok zordur. Bu, konuma, günün saatine, yaşa, ultraviyole indeksine ve ışınların vücuttaki görülme derecesine bağlıdır. Aşağıdaki koşullar optimal olacaktır:

 
  • konum – güney enlemlerine ne kadar yakınsa o kadar iyidir (Krasnodar Bölgesi, Dağıstan);
  • zaman – 11 ila 16 saat arası;
  • yaş – gençler D vitaminini yaşlılardan 3 kat daha aktif olarak sentezler; birincisinin yazın 1000 IU vitamin alması için 10-15 dakikaya ihtiyacı varsa, ikincisinin en az yarım saate ihtiyacı olacaktır;
  • UV indeksi (ultraviyole radyasyon seviyesinin bir göstergesi, insanlar için tehlikesinin derecesini değerlendirmenizi sağlar) – 3’ten fazla;
  • dalgalar – 45° açıyla 270-300 nm uzunluğunda UV-B, sabahları yaklaşık 1 saatlik güneşlenmeye eşdeğerdir; Güneş ışığının geliş açısı nedeniyle epitel tarafından tutulur ve derinin daha derin katmanlarını etkilemez.

Bebeklerin hassas cildi hakkında konuşursak, doğrudan güneş ışığı bunun için tamamen kontrendikedir. Bu yasağın nedeni çocukların ultraviyole radyasyona karşı koruma mekanizmalarını henüz geliştirmemiş olmalarıdır.

 
 

YIYECEK

D vitaminini yiyeceklerden de alabilirsiniz. İşte ana kaynaklarının bir listesi.

  • morina karaciğeri – 100 g başına 1360 IU;
  • ton balığı – 100 g başına 236 IU;
  • ringa balığı – 100 g başına 1676 IU;
  • uskumru – 100 g başına 360-390 IU;
  • somon balığı – 100 g başına 450 IU;
  • yumurta sarısı – 100 g başına 100 IU;
  • sığır karaciğeri – 100 g başına 45 IU.

Burada önemli bir uyarı var; aşırıya kaçmayın! Bu tür yiyeceklerin fazlalığı istenmeyen bir durumdur ve zehirlenmeye yol açabilir.

 

EFSANE 2: YAZ AYLARINDA ÖNÜMÜZDEKI YIL IÇIN D VITAMINI STOKLAYABILIRSINIZ.

Pek çok insan, tatilinizi güneşte geçirirseniz ve iyi bir bronzluk elde ederseniz, önümüzdeki aylar boyunca vitamin rezervlerini biriktirebileceğinize inanır. Ancak durum böyle değil: Kuzey bölgelerinin sakinleri, özellikle kışın güneş ışığı eksikliği nedeniyle vitamin üretimi keskin bir şekilde azaldığı için, kelimenin tam anlamıyla birkaç hafta içinde “plaj” kaynaklarını çok hızlı tüketecekler. Bu nedenle testler yaptırmanız ve vücutta D vitamini eksikliği olup olmadığını öğrenmeniz gerekecektir.Göstergeler kritikse doktor, maddenin seviyesini ayarlamak için tedavi önerecektir.

EFSANE 3. D VITAMINI TESTLERI: NE KADAR SIKLIKLA O KADAR IYI

Kandaki D vitamini düzeyini ölçen teste 25-OH-D vitamini adı veriliyor. Kural olarak bu test ücret karşılığında alınıyor ve bazı uzmanlar, hastaların maliyeti ne olursa olsun durumu kontrol altında tutmasını öneriyor. Bugün bu tür testler herhangi bir laboratuvarda yapılabilir. Önleme amacıyla kendinizi iyi hissetseniz bile yılda bir kez almanız yeterlidir.

 

Hangi göstergeler normal kabul edilir? Yetişkinler için bu rakamlar 30-60 ng/ml’dir.

D vitamini için rutin olarak test yaptırmalı mıyım? Şu anda bu zorunlu değildir ancak yılda bir defadan fazla D vitamini düzeylerinin test edilmesi gereken hasta kategorileri bulunmaktadır. Bunlar şunları içerir:

  1. İskelet sistemi, böbrek ve karaciğer patolojileri olan hastalar.
  2. 60 yaş üstü insanlar.
  3. Hamile ve emziren kadınların yanı sıra yeni bebek planlayanlar da.
  4. Prematüre bebekler, raşitizm şüphesi olan çocuklar.
  5. Aşırı kilolu ve obez insanlar.
  6. Koyu ten rengine sahip insanlar.
 

Bu kategorilerde vitamine olan ihtiyaç giderek artıyor ve akut eksiklik, hastalıkların hızla gelişmesine ve hatta hayati tehlike oluşturmasına neden olabiliyor. Örneğin 60 yaş üstü kişilerde D vitamini eksikliği kemik büyümesi için gerekli olan kalsiyumun emilimini bozduğu için bu yaşta iyileşmesi zor olan kırıkların sayısı keskin bir şekilde artmaktadır.

 

Aldığınız doz, önerilen koruyucu dozdan yüksekse, fazlalık oluşmaması için 25-OH-D vitamini testinizi kontrol altında tutmanız daha doğru olacaktır.

D vitamini eksikliğini önlemek önemlidir ve işte varlığından şüphelenilecek işaretler

  • endokrin bezlerinin bozulması;
  • kalpte ve gastrointestinal sistemde ağrı;
  • yaralanmaya eğilimli;
  • kuru cilt, saç ve tırnaklar;
  • kötü diş durumu;
  • sinirlilik, uykusuzluk;
  • baş dönmesi, halsizlik;
  • kaslarda ve eklemlerde ağrılı hisler;
  • hareketlerin, hafızanın ve dikkatin bozulmuş koordinasyonu;
  • artan terleme;
  • hipertansiyon;
  • sık sık soğuk algınlığı.
 

EFSANE 4. İLACIN DOZLARI: DAHA FAZLA VITAMIN – DAHA FAZLA FAYDA

Önleyici amaçlar için vitamini nasıl almalısınız? Bugün bu konu birçok tartışmaya neden oluyor. Bir dizi çalışma, en etkili dozajın 10.000 birim olduğunu iddia ediyor, ancak resmi tıp diğer göstergelere uyuyor.

 

Rusya Endokrinologlar Birliği’nin tavsiyelerine göre yetişkinlerde D vitamini eksikliğinin önlenmesi için çok sayıda çalışmaya dayanarak 600 ila 1000 IU arasında, bazı durumlarda 2000 IU’ya kadar standartlar belirlenmiştir (1).

 
 

İlacın dozunu artırmak ancak ciddi belirtiler varsa ve kesinlikle doktor tarafından reçete edildiği şekilde mümkündür.

 

Dünya Sağlık Örgütü yetişkinler ve bir yaşın üzerindeki çocuklar için doğru dozu 200 IU olarak kabul etmektedir (2).

Avrupa D Vitamini Konsensüsü 800 ila 2000 IU arasında alınmasını önermektedir (3).

Kısa bir süre önce, vitaminlerin önleyici alımına ilişkin Rus standartları güncellendi. Günde 400 ila 800 IU arasında değişirler (4).

Ancak bu önemli unsura bireysel ihtiyaç farklı olabilir, örneğin obezite ile birkaç kat artabilir, bu nedenle gelecekte bir doktora danışıp onun tavsiyelerine uymak en iyisidir.

EFSANE 5. AŞIRI DOZDA D VITAMINI OLAMAZ

Bu doğru değil. Yağda çözündüğü ve dokularda tamamen emildiği için vücudun bu elementin fazlalığından kurtulması çok zordur. Uzun süre alınan günde yaklaşık 10.000 IU (ilacın 20 damlası) gibi büyük dozlarda vitamin kaçınılmaz olarak istenmeyen sonuçlara yol açacaktır:

 
  • iştah sorunları;
  • mide ve bağırsaklarda rahatsızlık;
  • çeşitli ağrılar;
  • sinir bozuklukları ve diğer rahatsız edici semptomlar.

İlacın fazlalığı özellikle karaciğer ve böbrekleri etkileyerek toksik etkilere neden olur. Bu yüzden aşırıya kaçmaktan kaçınmak önemlidir.

Ayrıca raşitizm gelişimini ve nöbet oluşumunu önlediği için bebekler için oldukça önemlidir. Yetişkinler için osteoporoz ve osteomalazinin önlenmesi için reçete edilir (bu hastalık kemik dokusunun gücünü azaltır).


D VITAMINI HAKKINDA ILGINÇ GERÇEKLER

1. Yeterli miktarda başka element varsa “güneş ışığı” vitamini yararlı olabilir: kişinin yiyeceklerden, özellikle balıktan, kuruyemişlerden, deniz ürünlerinden, etten, lahanadan, yeşilden aldığı magnezyum, çinko, bor ve K vitamini. sebzeler, yumurtalar, baklagiller, süt ürünleri.

 

2. İlacın sulu ve yağlı formları eşit derecede etkilidir, her birinin bir damlası genellikle yaklaşık 500 IU madde içerir. Ancak besin takviyeleri dikkatli kullanılmalıdır. Kural olarak, bu tür ürünler ambalaj üzerinde “Besin takviyesi” ve “ilaç değildir” olarak işaretlenir. İkincisi, ilacın etkisinin bağımsız testlerle doğrulanmadığı ve düzenleyici kurum tarafından garanti edilmediği anlamına gelir, bu nedenle satın almamak daha iyidir. En iyi ihtimalle etkisiz olabilir, en kötü ihtimalle vücuda zarar verebilir.

3. Hamile kadınlarda D vitamini eksikliği istenmeyen bir durumdur. Anneliği planlarken öncelikle bu sorundan kurtulmalısınız.

4. UV filtreli ürünler kullanıldığında ciltteki vitamin sentezi azalır. Pencere camı ve giysiler de istenen maddenin üretimini önemli ölçüde azaltır.

 

5. Bazı bilim adamları çocukların ilacı doğumdan itibaren alması gerektiğine inanıyor, bazıları ise 1 aydan itibaren korunmaya başlanmasını öneriyor. Gençlerin de D vitaminine ihtiyacı vardır çünkü vücutları hızla büyüyüp gelişmektedir.

D vitamini ile ilgili konulara ilgi uzun yıllardan beri devam etmektedir. Bu mikro elementin yeterli seviyesi bugün, doğru beslenme ve düzenli egzersizden sonra refahı etkileyen en önemli üçüncü durum olarak kabul edilmektedir.

Hemen hemen her hücrede D vitamini reseptörleri vardır ve bilim bunun ne gibi olası etkileri olduğunu henüz öğrenememiştir.

Bu alandaki hemen hemen tüm bilimsel araştırmalar, D vitamini eksikliği ile bir dizi ciddi patoloji arasında doğrudan bir ilişki kurmuştur. Bu nedenle tehlikeli hastalıkların önlenmesi ve yaşam süresinin uzatılması amacıyla birçok hükümet sağlık programında koruyucu kullanımı yer almaktadır.

Etiketler